Oppskrift: Ostekake med gelelokk

Håper alle har hatt en super 17.mai-feiring! Bakte en herlig ostekake i den anledningen, og tenkte jeg skulle legge ut oppskriften her. Fant den på http://www.cacas.no/Oppskrift/21, og slik gjorde jeg det: 

Bunn: 
300 g Digestive 
120 g margarin

- Smelt margarinen og knus kjeksene i en kvern slik at det blir en jevn masse. 
- Bland den smeltede margarinen og kjeksene sammen og fordel det utover i bunnen på en kakeform, trykk det utover slik at det holder seg sammen. 

Fromasj: 
3 dl fløte
3 dl rømme 
5 ss siktet melis
1 ts vaniljesukker 
1 pakke Philadephia naturell
1 pakke sitrongele 
2 dl vann 

- Lag geleen på vanlig måte, men bruk 2 dl vann istedet for 5. Avkjøl. 
- Pisk fløten slik at den blir til en luftig krem. 
- Bland sammen rømme, Philadelphia, melis og vaniljesukker. Miks dette godt med en mikser. Det skal ikke være noen klumper.
- Bland inn kremen og geleen og pisk sammen. 
- Fordel fromasjen utover kjeksbunnen, og sett i kjøleskap til den blir stiv. 

Gelelokket: 
1 pakke gele med valgfri smak. (Jeg brukte Bringebærgele)

- Lag geleen på vanlig måte og la den avkjøle. 
- Når fromasjen er klar er det tid for å helle over geleen. Hell forsiktig, slik at det ikke blir hull i fromasjen. Sett i kjøleskapet, gjerne over natten. 

Når geleen er stivnet er kaka klar for å nytes. 


- Sol 


1 kommentar:

  1. Mmmm...nå fikk jeg vann i munnen her jeg sitter...
    den ser så deilig ut ;) Flink du er !!

    Klem Kjersti

    SvarSlett

Takk for at du kikker innom! Legg gjerne igjen en hilsen! :-)